Hello University !!!

Assalamualaikum..

  Alhamdulillah thumma alhamdulillah kerana diberikan waktu olehnya untuk mencoretkan sesuatu di teratak warna warni kehidupan seorang musafir yg mencari ilmu di negeri org :)

OKAY CHILL AND SMILE FIRST :)




Alright ! Today im gonna share about kehidupan sy di sni and at the begin perhaps as a RARE life for me ever. Tp one day, saya akan cuba adapt jgk dengan kehidupan sebagai seorang  musafir ilmu.

 Sebenarnya, saya tidak lah pernah hidup di negeri org dgn bersendirian because selalunya ummi abah ada. Skrg, agak rasa lainlah jugak lah through this life kat negeri org. Sy start berpisah dgn keluarga atas sebab STUDY start form 1 lagi sbb saya duduk hostel ! Tapi now duduk kat negeri org dah lak pulak. Jauh beribu batu ! Demi study, I will. Okay, stop stop stop. Tadi saya kata nak share kehidupan sebagai mahasiswi kan? Okay ! Lets start :)

Now, pursuing my study at quite famous university maybe? Saya rasa famous. I expect :)  Sy pun tak tahu.

       Haaa. Inilah, logo tempat di mana sy study sekarang ini. 


Sy pursuing study kat Universiti Pendidikan Sultan Idris, Perak and Alhamdulillah, now Im doing my diploma in English Language here. Actually, i am not good in english but my mother prefer me to pursuing my study at university because there have so many chance to get here. Ummi said, I will success if have strong-willed, dekat dgn dgn Allah, ada self-confidence, tak malu untuk bertanya. So, skrg sy dapat keyakinan itu ! And, sy langsung tidak rasa menyesal dgn keputusan sy untuk menyambung study sini. Saya tidak akan hampakan expectation parents kepada sy ! I will try my best ! :)

Ramai org yg yang menyangka, student kat UPSI will be a teacher nanti tp sebenarnya tidak kerana universiti ini telah menjadi milik KPT yang dahulunya dimiliki oleh KPT. Dulu, Universiti ni adalah Maktab Perguruan Sultan Idris, but now telah bertukar menjadi Universiti. Jadi jgn anggap student sini semua jadi guru ya. But, Universiti ini mengutamakan program dalam PENDIDIKAN. Tp time ambik degree jak lah. Hee.  Desire sy pun mau ambik pendidikan jugak ni. Nak Degree in TESL education :) In shaa Allah. Just pray for me. Saya mahu fokus my diploma for two years only tp 6 semester. Same as other university.

            "Haaa? Kenapa 6 Semester taaapiii 2 Tahun jak?"

         "Ehh, Kawan saya ambik diploma kat U pun ambk 6 semester tau, tp 3 tahun?"

 # And then the answer is..........................
               Sebenarnya, kat UPSI.... 6 SEMESTER tp 2 TAHUN jak okay ! Baru sahaja dilaksanakan. Is that clear? :) 

Okay. I will introduce about tempat kediaman di universiti ni. Kat universiti ni, ada empat kolej. Kenapa kolej? Kat sekolah kita kata itu adalah ASRAMA kan? Kat universiti kena panggil  KOLEJ. Ada byk blok tp tak pasti pulak sampai blok berapa setiap kolej ni.

        SENARAI KOLEJ UPSI :


                          1) KOLEJ HARUN AMINURRASHID ( KHAR )     
               2) KOLEJ UNGKU OMAR ( KUO )
                 3) KOLEJ AMINNUDIN BAKI (KAB)
             4) KOLEJ ZA'BA (KZ)


Saya Kolej KHAR. KHAR 1.


And im so proud being one of KHARIANS :)

Dalam bilik kolej, disediakan 1 buah rumah untuk 6 enam org student. Dalam 1 buah rumah tu ada 3 bilik, sebilik 3 org. And then, kat dapur just disediakan sebuah cermin untuk tgk diri kita nii, hehe.. sinki dan paip. Kat blkng dapur, ada ampaian. Kat bilik air pulak, ada 2 sinki untuk gosok gigi maybe? 2 cermin .. 2 bilik mandi.. And then ada ruangan disediakan paip untuk mengambil wudhuk boleh, basuh kain pun boleh.

Kolej ada sediakan sebuah mesin basuh dan mesin spin kain tau. So, ada yg kumpul2 baju sehingga beberapa harilah sbb org kata 1 kali cuci saja. Lagi sngkan? Tp kalau sy, dalam satu hari tu mesti cuci baju. Oleh kerana sudah terbiasa keadaan hidup di asrama pada zaman sekolah dahulu, so sayaa cuci guna tgn jak lah. Hehe. Rajin kan? Well. Im not a lazy person. Wanna away from THE SLOTHS WORLD. As a student, perasaan malas tu kena buang lah. Sacrifice lah sikit kalau nak berjaya kan?

OK LAH. Ini jak yang saya mampu share tentang UPSI. Kalau ada apa2 enquires, mention me okay ~!!

SYUKRAN 'ALA KULLI HAL ^_^


No comments:

Post a Comment

I would like you to comment :)